kutwo181.blogspot.com Headline Animator

17 February, 2011

Pasar Borong..

dulu aku sebagai "kuli"....
"kuli" kepada kawan sendiri...
sebab dia yang membayar aku gaji..
aku sangka satu hari aku jadi...
tapi kuli sampai mati..

ini pengalaman peribadi..
akan aku ingat sampai ke mati..
disini tempat belajar berdikari..
menjadi bekalan kekuatan diri..




lokasinya pasar borong selayang..
pasar yg lama bukan yg sekarang..
waktu kerja lintang pukang..
datangnya pagi pulang lewat petang..

produk dijual namanya pisang...
betik,pelam,mata kucing dan ada juga sengkuang..
pengalaman ini tak dapat ganti wang..
ngam-ngam sebulan aku biar bos terkangkang-kangkang...


dari kuli buah jadi kuli ayam..
gaji Rm 20 sehari amatlah lumayan..
bermula 2 pagi habisnya jam sembilan..
dapat gaji pergi jalan-jalan..

sesudah kerja langkah bermula..
jeans levis disarung converse di kaki..
bas mini 50 sen boleh kemana-mana..
walau rm20 dipoket senangnya hati..





dulu tak tau berniaga tu ibadah..
dapat gaji terus aku sesah..
nak berduit bukanlah susah..
itu pasal tak pernah simpan sbb nafsu serakah..

ini kisah tahun 90-an..
kisah waktu tiada tanggungan..
dapat duit jolinya sakan..
asal berduit boleh jalan-jalan..




inilah pengalaman dalam kehidupan..
pada masa ini tak ingat pun usahawan..
yg aku ingat cukup-cukup makan..
dan paling penting ialah jalan-jalan..

waktu sibuk masa cuti..
ramai manusia ingin buat kenduri..
ayam daging di tempah se-lori...
yang jadi mangsa aku lah si "kuli"..





memang berniaga punca  besar rezeki..
biar jadi boss jgn jadi kuli..
pernah aku tengok apa ada dlm laci..
duit berkepuk iman diuji..

disini aku pelajari sketsa hidup...
seronok berniaga wang pun ada..
walau waktu kerjanya manusia lena..
itu bukan alasan untuk berjaya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...