kutwo181.blogspot.com Headline Animator

08 April, 2011

Terapkan Fikiran Positif

Untuk mula menerapkan fikiran positif senang jer..Kita hanya perlu fokus pada nilai-nilai baik pada diri seseorang. Contoh la...kawan kita.

Kawan kita ni tabiat dia suka menyindir-nyindir dan selalu memandang rendah pada kita..biasalah kita ni , mesti ada rasa sakit hati, geram dan "menyampah" pada  kawan kita tu.

Kalau sekali sekala tak pe gak tapi berkali-kali...itu biasa la..

Semakin hari semakin kita geram pada dirinya. Lama kelamaan rasa geram tu "bersarang" dalam fikiran kita tanpa kita sedari.

Mengikut Law Of Attraction, apa yang selalu kita fikirkan, maka itulah yang akan terjadi pada kita. Pendek kata, kita adalah hasil dari apa yang kita fikirkan.

Kalau kita geram, maka lebih banyak situasi "geram" yang akan muncul.Betul tak ?? Jadi  macam mana nak buang rasa geram tu?

Tentu kita tak mahu situasi-situasi buruk yang tak diingini muncul tetiba dalam hidup kita hanya kerana melayan perasaan geram tu berhari-hari.

Tentu juga kita tak mahu apa yang dimaginasikan selama ini tak menjadi.

Jadi bagaimana nak buang? 

Pertama sekali, maafkan kawan kita tadi tu. Sanggup ???...kena sanggup kalau nak positif..

Maafkan apa yang dia dah buat pada kita, terima diri dia dah macam tu...

Lafazkan kemaafan itu sepenuh hati, seikhlas yang mungkin dan tiada satu pun rasa tak puas hati yang tinggal. Lafazkan dengan nada berbisik.

Kemudian, lupakan kesalahan-kesalahan dia yang dia dah pernah buat dengan kita dulu dan sekarang hingga yang akan datang.

Kalau boleh, jangan ingat walaupun sedikit. Kalau masih ada, lupakan cepat-cepat.

Selepas itu, lihat pada dirinya.

Cari nilai-nilai positif yang ada pada dirinya.


Mungkin dia seorang yang kelakar, sentiasa ceria, pandai mengambil hati orang lain, rajin, cekap bekerja, pandai berkomunikasi mahupun pandai menyesuaikan diri.

Tumpukan fikiran kita pada ciri-ciri ini.

Secara perlahan-lahan, puji dia kerana sifat dirinya mempunyai ciri-ciri ini. Bandingkan pula dengan diri kita..Nobody perfect maa.. Adakah kesemua ciri-ciri ini ada pada diri kita?

Selepas itu, terapkan niat kita mahu bersaing dengannya. Bersaing dengan dia dalam menerapkan nilai-nilai positif ni, kalau boleh biar kita kalahkan dia dan menjadi lebih baik daripada dia.

Kalau dia sakitkan hati kita lagi, ulang semula teknik  di atas tadi.

Lama-kelamaan kita akan jadi "immune"/"mangli"/"alah".. sebab apa yang dia buat tak berkesan pada kita bahkan kita merupakan pesaing utamanya dalam diam!

Ini juga mencakupi situasi-situasi dan orang lain disekitar kita. Kadangkala kita tidak berpuas hati, geram dan "menyampah" pada situasi tertentu yang berlaku diluar kawalan kita.

Cuba cari nilai positif dalam situasi tu dan belajar untuk lupakan situasi yang kita sakit hati sebelum ini, step by step.

Kesan daripada ini, kita akan menjadi orang yang sentiasa berfikiran positif dalam semua keadaan, berfikiran positif pada semua orang dan semua benda.

Dengan ini,mudah untuk kita menerapkan Law Of Attraction dalam hidup kita.

Tumpukan yang positif dan semua yang positif akan lebih mudah datang pada kita.

Semua yang kita mahukan dan semua yang kita inginkan, mudah untuk minda merealisasikannya.

Bahkan, Law Of Attraction lebih senang bekerja dengan orang yang sentiasa berfikiran positif.

Bukan hanya setakat "mahu" tetapi bayangkan ia dah ada sekarang, di depan mata.

Lihat diri kita sebagai seorang yang berfikiran positif, ceria dan bersemangat.

Gunakan teknik ini untuk menjadikan diri kita seorang yang positif hari ini juga.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...